Ubevisst inkompetanse og vitenskap

#læring #ubevisstinkompetanse #vitenskap Feb 06, 2024
Francescoch istock photo

Hva er etablerte sannheter, i det miljøet du er en del av?

Som praktiker, er jeg opptatt av å kjenne til hva som fungerer. Jeg liker å holde meg faglig oppdatert, og kjenne til forskning gjort innen de fagfeltene jeg jobber med. Jeg oppsøker også flinke mennesker, lærer av dem og deres praktiske tilnærminger. Jeg ønsker å utfordre min egen mentale modell, det som påvirker det jeg tror på. Min formelle utdanning har også satt noen spor, samt at mine erfaringer har bidratt med på å forme mine sannheter. Min mentale modell (persepsjon) er kompleks!

 

Fenomenet bevisst inkompetanse

Jeg er også klar over fenomenet ubevisst inkompetanse. Hva er ubevisst inkompetanse? Å være ubevisst inkompetent, betyr at man ikke kjenner til, det man ikke vet om. Når jeg er bevisst inkompetent, evner å innse hva jeg ikke vet eller kjenner til. Men den ubevisst inkompetanse er ofte skjult, som en blindsone vi selv ikke ser. Det vi ikke kjenner til, er vi heller ikke bevisst på.

 

Kan vitenskapen være til hjelp mot ubevisst inkompetanse?

Kan vitenskapen være til hjelp! Ja, mener jeg. Men også her har vi utfordringer knyttet til hva de ulike vitenskapene vektlegger og er opptatt av.

Hjerneforskningen sier blant annet noe om nervesystemet vårt, det biologiske, og kan gi oss noen svar hvordan kroppen fungerer. Naturvitenskapen søker universelle forklaringer på ulike problemstillinger, og har ofte en logisk forklaring til hvorfor ting er som de er. Samfunns- og humanvitenskapen ønsker å finne forståelse for hvorfor vi mennesker har den atferden vi har, de studerer forhold ved samfunnet og forbindelser mellom mennesker. Pedagogikk er læren om oppdragelse og undervisning, og prøver å lære oss hvordan vi best vi kan lære andre mennesker noe.

 

Våre sannheter

På arbeidsplasser der mange har lik utdanning, finner vi også noen likhetstrekk gjennom vitenskapelig forankring til hva som fungerer best. Våre «sannheter» blir da lettere bekreftet, og den ubevisste inkompetansen har gode vekstvilkår. Men...

  • Er din sannhet mer riktig enn min?
  • Hvor kommer "din sannhet" fra?
  • Er du nysgjerrig på hva som former din mentale modell, din persepsjon?
  • Liker du best å hente bekreftelse fra noen som er lik deg selv?
  • Føler du deg truet hvis noen setter spørsmålstegn med dine sannheter?

I miljøer med mange ingeniører, kan det hende at det oppstår et overslag på analytiske tilnærminger ved ulike problemstillinger. I finansverden kan excel ark og tallanalyser være den gjeldende sannheten for hva som bør ha riktig fokus, og i skoleverket kan vi finne overslag av pedagogiske og atferdsmessige tilnærminger ved fokus på utvikling og vekst.

Dette fenomenet er flere tenkt på, jeg er ikke alene om det. På slutten av 1800 tallet, 

 

Hva vi kategoriserer under navnet «vitenskap», tilhører ikke en bestemt gruppe, siden vitenskapen inneholder mange ulike kunnskapsfelt som ofte ligger langt fra hverandre. Når vår kunnskap øker, vil disse feltene vokse, og disse feltene som tidligere lå langt fra hverandre, vil nærme seg hverandre mer og mer.

Constain von Economo (1876-1931)

Vitenskapelig mangfold på arbeidsplasser

Vi tror vi trenger mangfold, også vitenskapelig mangfold. Nysgjerrighet om egne blindsoner er undervurdert kompetanse. Og ydmykhet ovenfor egen inkompetanse, er et karaktertrekk jeg beundrer hos andre mennesker. Vi trenger å utforske hverandres sannheter og lære av hverandre.

Vi mennesker har begrenset kapasitet, vi vil aldri kunne alt. Ikke er det er målet i seg selv heller. Men vi trenger innsikt om egen ubevissthet. Vi trenger også selvinnsikt til å forstå hvordan ubevisst inkompetanse fungerer. For dessverre er det slik at det du ikke er bevisst på, kan du faktisk ha litt vondt av.

 

Ønsker du å få tilsendt våre blogginnlegg på mail?

Registrer deg her

You can easy unsubscribe